easyhours

Sekas no darba laika uzskaites trūkuma

No EasyHours | 2025. gada 5. aprīlis

Ceļvedis par darba laika uzskaites trūkuma sekām

Darba laika uzskaite

Tagi: darba laika uzskaite, stundu uzskaite, virsstundas, summētais darba laiks, darba laika uzskaites sistēma, likumiskie prasības, Latvijas likumdošana

Kā tas ietekmē jūsu uzņēmumu, ja atliekat vai ignorējat darba laika uzskaites prasības? Šajā emuāra ierakstā mēs aplūkojam sekas – juridiskās, ekonomiskās un praktiskās – no darba laika uzskaites trūkuma. Kopš 2024. gada 1. jūlija visiem darba devējiem ir jāreģistrē darbinieku darba laiks, un darba laika likuma pārkāpšana var izraisīt visu no naudassodiem līdz kompensāciju prasībām. Mēs visu izskaidrojam mierīgā un informatīvā valodā bez biedēšanas kampaņām, sniedzam iespējamo scenāriju piemērus un parādām jums drošu risinājumu, kas novērš risku un ietaupa laiku.

Satura rādītājs

  1. Pamatinformācija: Jauna likumiskā prasība no 2024. gada 1. jūlija
  2. Juridiskās sekas no laika uzskaites trūkuma
  3. Ekonomiskās sekas jūsu uzņēmumam
  4. Praktiski izaicinājumi bez darba laika uzskaites
  5. Piemēri: Kas var notikt praksē?
  6. Kā labi sākt (resursi)
  7. Drošs risinājums: EasyHours novērš risku

Pamatinformācija: Jauna likumiskā prasība no 2024. gada 1. jūlija

Latvijas Darba likums nosaka, ka visiem darba devējiem ir jābūt objektīvai, uzticamai un pieejamāi sistēmai, lai uzskaitītu darbinieku ikdienas darba laiku, atbilstoši ES Darba laika direktīvai un 2019. gada ES Tiesas spriedumam. Likuma mērķis ir nodrošināt darba vides noteikumu ievērošanu par, piemēram, ikdienas atpūtas periodiem un 48 stundu darba nedēļas ierobežojumu, kā arī radīt darba laika pārredzamību. Prasība attiecas uz gandrīz visiem darbiniekiem – tikai daži pašorganizējoši augstākā līmeņa darbinieki var tikt atbrīvoti, un tas gadījumā ir jānorāda līgumā. Lielākajai daļai mazo un vidējo uzņēmumu (MVU) tas nozīmē, ka ir jāievieš kāda veida darba laika uzskaite, ja tās vēl nav. Uzziniet vairāk par specifiskajām darba laika uzskaites likumiskajām prasībām.

Iestādes (piemēram, Darba inspekcija) uzrauga noteikumu ievērošanu. Laika uzskaites trūkums pats par sevi nav paredzējis specifiskus sodus likuma tekstā, bet tas nostāda uzņēmumu neaizsargātā pozīcijā: Bez uzskaites jums nav dokumentācijas, kas pierāda, ka ievērojat noteikumus. Praksē tas var novest pie nejaušas darba laika noteikumu pārkāpšanas – vai pie nespējas pierādīt savu nevainību, ja tiek izvirzīti apsūdzības. Tālāk mēs izskatām dažādas sekas, ignorējot vai atliekot laika uzskaites prasības.

Juridiskās sekas pie laika uzskaites trūkuma

Ja neievērojat likuma prasības par darba laika uzskaiti, tas var radīt juridiskas sekas. Jau tagad Darba inspekcija pievērš uzmanību jaunajām prasībām, un darba devējs, kurš nevar dokumentēt darbinieku darba laiku, riskē ar sankcijām. Sākotnēji iestādes var izteikt brīdinājumus vai rīkojumus – piemēram, rīkojumu ieviest sistēmu noteiktā termiņā. Ja tas tiek ignorēts vai tiek atklāti tiešie darba laika noteikumu pārkāpumi (kā atpūtas laika noteikumi vai 48 stundu robeža), Darba inspekcija var uzlikt naudas sodus. Sliktākajā gadījumā tā pat var pieprasīt, lai uzņēmums īslaicīgi pārtrauc darbību, līdz problēmas tiek atrisinātas.

Saskaņā ar darba vides likumdošanu atpūtas laika un darba laika noteikumu pārkāpšana var tikt sodīta ar naudas sodu un ārkārtas gadījumos ar cietumsodu (līdz 2 gadiem) par smagākiem, tīšiem pārkāpumiem. Jāuzsver, ka cietumsodi ir ārkārtēji reti un attiecas tikai uz ļoti nopietniem gadījumiem – bet tas ilustrē, ka likumdevējs nopietni uzskata šo jomu. Naudas sodi ir tuvāks risks: tie var atšķirties atkarībā no pārkāpuma apmēra un uzņēmuma lieluma. Lietās par atpūtas laika noteikumu pārkāpšanu Darba inspekcija izmanto standarta sodus, kur pamatlikme parasti ir aptuveni 20 000–45 000 eiro par pārkāpumu. Ja ir skārti vairāki darbinieki vai ir pastiprinoši apstākļi, soda līmenis var vēl vairāk eskalēt – potenciāli sasniedzot ļoti lielus apjomus. Īpaši smagos gadījumos ar daudziem atkārtotiem pārkāpumiem kopējie sodi teorētiski varētu sasniegt miljoniem eiro, lai gan lielākā daļa MVU, cerams, nekad nenonāks tuvu šim līmenim.

Cita juridiska sekas ir kompensācijas atbildība pret darbiniekiem. Darba vides un darba laika noteikumi dod darbiniekiem tiesības uz kompensāciju, ja noteikumi tiek pārkāpti. Ja darbinieks var pierādīt (vai tikai apgalvo), ka ir strādājis pāri likumīgajai robežai, un jūs nevarat to atspēkot nepietiekamas reģistrācijas dēļ, tiesa var piešķirt darbiniekam kompensāciju. Parasti šādas kompensācijas ir 25 000–50 000 eiro apmērā uz darbinieku, atkarībā no pārkāpuma smaguma. Piemērs: konkrētā lietā par 48 stundu noteikumu darba devējam bija jāmaksā 25 000 eiro darbiniekam, kurš bija strādājis pārāk daudz stundu 4 mēnešu periodā. Kā darba devējam jums ir pienākums nodrošināt, ka katrs darbinieks nepārsniedz šīs robežas, tāpēc, ja tas notiek, atbildību nes darba devējs. Bez uzticama laika reģistrācijas sistēmas var būt neiespējami dokumentēt noteikumu ievērošanu – un tad jūs juridiski esat ļoti vājā pozīcijā.

Ekonomiskās sekas jūsu uzņēmumam

Kad likums netiek ievērots, tas ietekmē arī peļņu. Ekonomiskās sekas nepietiekamas laika reģistrācijas dēļ ir cieši saistītas ar juridiskajām: sodi no iestādēm un kompensācijas/atlīdzības darbiniekiem jāmaksā uzņēmumam un var kļūt par dārgu lietu. Pat mazāki sodi (piemēram, 20-50 000 eiro) var būt jūtami mazam uzņēmumam, un ja ir skarts vairāki darbinieki, summas var kļūt nekontrolējamas. Papildus pašam sodam nāk potenciālās tiesas izmaksas – laiks un nauda, kas tērēta rīkojumu, tiesas lietu vai sarunu ar arodbiedrībām risināšanai. Resursi, kas varētu būt labāk izmantoti biznesā, tiek saistīti ugunsdzēšanā.

Nepietiekama darba laika reģistrācija var arī netiešā veidā novest pie ekonomiskiem zaudējumiem. Ja jums nav kontroles pār stundām, jūs riskējat ar kļūdām algu izmaksās – piemēram, ka tiek izmaksāts par maz par virsstundām (kas var novest pie prasībām par papildu maksājumiem vēlāk), vai ka jūs maksājat par daudz, jo nevienam nav pārskata. Abi varianti ir dārgi ilgtermiņā. Turklāt labas sistēmas trūkums var apgrūtināt darba procesu optimizāciju un darbinieku laika efektīvu izmantošanu. Bez darba laika datiem vadība zaudē svarīgu pamatu resursu optimālai plānošanai, kas var ietekmēt produktivitāti.

Visbeidzot nevajadzētu nenovērtēt mīkstās ekonomiskās sekas, piemēram, reputācijas zaudējumus. Ja uzņēmums atkārtoti pārkāpj darba laika noteikumus vai kļūst pazīstams ar to, ka nerūpējas par darbinieku darba vidi, tas var kaitēt zīmolam un apgrūtināt gan klientu, gan talantu piesaisti. Nozarēs ar augstu arodbiedrību pārklājumu reģistrācijas trūkums var arī novest pie vairāk strīdiem ar arodbiedrībām, kas bieži beidzas ar dārgām vienošanām vai tiesvedībām. Kopumā "taupīšanas pasākums", atliekot laika reģistrāciju, var izrādīties patiešām dārgs, ja ņem vērā visas sekojošās izmaksas.

Praktiskie izaicinājumi bez darba laika reģistrācijas

Papildus likuma garajai rokai un ekonomikai ir vairākas praktiskas sekas, ja netiek ieviesta laika reģistrācija. Pirmkārt, jums nav dokumentācijas par darbinieku darba laikiem. Tas var šķist abstrakti, bet padomājiet par situācijām, kurās dokumentācija ir izšķiroša: piemēram, ja darbinieks gūst traumu darbā. Darba negadījuma lietā var būt svarīgi spēt uzrādīt, kad un cik ilgi attiecīgā persona ir strādājusi, gan apdrošināšanas nolūkos, gan lai noteiktu, vai darba vides noteikumi (piemēram, atpūtas laiks) ir ievēroti līdz negadījumam. Ja jums nav reģistrāciju, jūs esat slikti nostādīti, lai pierādītu, ka neesat spieguši darbinieku pāri saprātīgām robežām. Nepietiekama dokumentācija tādējādi var pasliktināt lietas iznākumu uzņēmumam vai aizkavēt lietas izskatīšanu.

Cita praktiska problēma ir tā, ka bez sistēmas jūs riskējat ar iekšējām nesaskaņām un nenoteiktību. Darbinieki var šaubīties par to, kā viņiem jāreģistrē savs laiks – vai arī par to, vai viņi vispār saņem pareizo algu par virsstundām. Tas var radīt frustrāciju un neuzticību, ja nav skaidru līniju. Nelieli pārpratumi par darba laiku var kļūt lieli bez kopīga atskaites punkta. Piemēram, darbinieks var uzskatīt, ka ir strādājis vairāk nekā norunāts, kamēr vadība, iespējams, nav par to informēta – bez reģistrācijas šāda situācija viegli beidzas ar konfliktu vai neapmierinātību, ko varētu būt izvairījies.

Turklāt laika uzskaites trūkums var radīt darbības problēmas ikdienā. Personāla plānošana, atvaļinājumi, virsstundas u.c. kļūst sarežģītākas bez vienotas sistēmas. Jūs tērējat laiku manuāliem uzdevumiem, jo jums nav automātiska veida, kā apkopot datus. Var būt kārdinoši turpināt "kā mēs parasti" un domāt, ka viss būs labi – bet bieži vien beigās tērē vairāk laika, risinot problēmas ar laika tabelēm, Excel failiem vai retrospektīvu racionalizāciju, nekā būtu nepieciešams, lai ieviestu gudru sistēmu. Citiem vārdiem sakot: bez laika uzskaites sistēmas jūs riskējat ar gan nekārtību, gan laika izšķērdēšanu administrācijā, kas ir praktisks šķērslis efektīvai darba dienai.

Piemēri: Kas var notikt praksē?

Apskatīsim dažus konkrētus scenārijus, kas ilustrē sekas, ja netiek ievēroti darba laika noteikumi un reģistrācijas prasības:

  • Sods un rīkojums no iestādēm: Iedomājieties, ka Darba inspekcija ierodas vizītē. Jums nav sistēmas, un tiek atklāts, ka vairāki darbinieki strādā, nereģistrējot savu laiku. Iestāde var, piemēram, izdot rīkojumu nekavējoties ieviest laika uzskaiti un vienlaikus piemērot sodu par darba laika noteikumu pārkāpumu. Soda līmenis atkarīgs no apstākļiem, bet pat neliels pirmreizējs pārkāpums var maksāt, piemēram, 20-30 000 eiro sodu. Ja jūs ātri labojat situāciju, varbūt tiekat vaļā tikai ar rīkojumu un norādījumiem – bet tas joprojām ir stresains un traucējošs piedzīvojums, ko viegli varēja izvairīties.

  • Kompensācijas prasība no darbinieka (48 stundu noteikums): Darbiniekam ir bijis daudz darba, un pēc dažiem mēnešiem viņš apgalvo, ka bieži ir strādājis vairāk nekā 48 stundas nedēļā vidēji. Tā kā jums nav sistemātiskas reģistrācijas, jūs nevarat uzrādīt precīzas laika tabeles. Darbinieks vēršas pie savas arodbiedrības, kas palīdz celt prasību par kompensāciju par 48 stundu noteikuma pārkāpumu. Šādā strīdā tiesa parasti ņems vērā darbinieka vārdus, ja uzņēmumam trūkst dokumentācijas. Tas var beigties ar to, ka jums jāmaksā 25 000 eiro darbiniekam kā kompensācija par periodu, ko nevarat dokumentēt. Vienlaikus jūs saņemat norādījumu izveidot sistēmu, lai tas neatkārtotos. Jebkurā gadījumā 25 000 eiro ir ievērojama summa – un šie nauda, iespējams, varētu finansēt laika uzskaites sistēmu daudzas reizes.

  • Slikts gadījums darba negadījuma gadījumā: Nelaimīgā dienā jūsu darbnīcā notiek darba negadījums, kurā darbinieks gūst smagus ievainojumus vēlā pēcpusdienā. Darba inspekcija un apdrošināšanas sabiedrība izmeklē lietu. Viņi prasa dokumentāciju par cietušā darba laiku līdz negadījumam, tostarp lai pārbaudītu, vai iepriekšējā diennaktī tika ievērots 11 stundu atpūtas noteikums. Tā kā jūs neesat veduši darba laika uzskaiti, jūs nevarat uzrādīt dokumentāciju. Vēlāk izrādās, ka darbinieks iepriekšējā dienā bija strādājis līdz vēlam vakaram un atkal ieradās agri – iespējams, pārkāpjot atpūtas laika noteikumus. Datu trūkums apgrūtina to atspēkošanu, un tas var izraisīt jūsu atbildības stingrāku novērtējumu. Sliktākajā gadījumā apdrošināšanas sabiedrība var samazināt kompensāciju vai Darba inspekcija var piemērot papildu naudas sodu par atpūtas laika noteikumu pārkāpumu, papildus jau tā skumjajai situācijai. Ja jums būtu bijusi kārtīga uzskaite, jūs varētu būt vai nu novērsuši pārkāpumu – vai dokumentējuši, ka faktiski ievērojāt noteikumus.

  • Administratīvs haoss un laika izšķērdēšana: Aizņemtā mazā uzņēmumā bez laika uzskaites jūs mēģināt kontrolēt darba laiku, paļaujoties uz uzticību un pašdarinātiem risinājumiem. Laika gaitā dažādiem darbiniekiem ir dažādas vienošanās: daži sūta stundas pa e-pastu, citi tās pieraksta uz papīra. Kad vecākā darbiniece dodas atvaļinājumā, jūs atklājat, ka neviens nav reģistrējis papildu stundas, ko viņa nostrādāja pirms atvaļinājuma. Jums ir jāpavada vesela diena, lai rekonstruētu viņas grafiku, rokot vecos kalendāros un projektu piezīmēs. Tajā pašā laikā cits darbinieks ir neapmierināts, jo uzskata, ka nav saņēmis pareizu virsstundu apmaksu par pagājušo mēnesi. Tas viss rada stresu un papildu darbu vadībai. Šis ir piemērs tam, kā sistēmas trūkums šeit un tagad ietaupa laiku, bet vēlāk maksā laiku un galvassāpes. Digitāla sistēma būtu nodrošinājusi kopīgu pārskatu un likvidējusi šīs neskaidrības.

Šie scenāriji ilustrē, ka sekas var skart gan juridisko, gan ekonomisko, gan praktisko sfēru. Par laimi, ir daudz ko var darīt, lai izvairītos no šādām situācijām. Atslēga ir sākt darba laika uzskaiti gudri – un vēlams pirms situācija kļūst kritiska.

Kā labi sākt (resursi)

Pozitīvā ziņa ir tā, ka risinājums iepriekš minētajām problēmām ir vienkāršs: izveidojiet uzticamu laika uzskaiti un skaidru politiku ap to. Ja neesat pārliecināti, kā to darīt, ir pieejama palīdzība. Šeit ir daži resursi un padomi, lai labi sāktu:

  • Apgūstiet noteikumus: Sāciet ar svarīgākā izlasīšanu par likuma prasībām. Mēs esam apkopojuši tipiskos jautājumus un atbildes mūsu BUJ par darba laika uzskaiti – šeit atradīsiet informāciju par to, kas ir iekļauts, kas jāreģistrē un kā jāglabā dati u.c. Skatiet arī mūsu ceļvedi par obligāto laika uzskaiti pilnīgam pārskatam. Jo labāk saprotat noteikumus, jo drošāk varat tajos orientēties.

  • Sākšanas ceļvedis: Nav jābūt sarežģīti ieviest laika uzskaiti. Izlasiet mūsu ceļvedi Kā sākt ar laika uzskaiti, kas soli pa solim izskaidro, kā ieviest sistēmu jūsu darba vietā. Ceļvedis aptver visu – no risinājuma izvēles, darbinieku iesaistīšanas līdz tam, kā izveidot vienkāršu laika uzskaites politiku uzņēmumam. Ar plānu rokās izvairīsieties no pārsteigumiem.

  • Izvēlieties pareizo sistēmu: Ir daudz veidu, kā reģistrēt laiku – no vienkāršām izklājlapām līdz progresīvām digitālām sistēmām. Izvēle ir atkarīga no jūsu vajadzībām. Emuāra ierakstā Kā izvēlēties pareizo laika uzskaites sistēmu mēs aplūkojam dažādu risinājumu priekšrocības un trūkumus. Apsveriet tādus faktorus kā lietotājdraudzīgums, iespēja integrēties ar algu sistēmu, mobilā lietotne darbiniekiem u.c. Labai sistēmai jāpadara viegli visiem regulāri reģistrēt laiku, lai tas nekļūtu par slogu ikdienā.

  • Iesaistiet darbiniekus: Atcerieties informēt un apmācīt savus darbiniekus, kad ieviešat laika uzskaiti. Padariet skaidru, ka mērķis nav kontrole kontroles dēļ, bet gan likuma prasība un viņu tiesību aizsardzība (kas tā arī ir). Labprāt uzsāciet dialogu par to, kā laika uzskaite var visiem sniegt labāku pārskatu par darba laiku un nodrošināt, piemēram, pareizu virsstundu apmaksu. Kad darbinieki saprot nozīmi un jūtas uzklausīti, ieviešana noritēs vieglāk.

Izmantojot iepriekš minētos resursus un padomus, jūs varat samērā ātri sakārtot laika uzskaiti. Daudzi uzņēmumi jau ir sākuši – un jo ātrāk jūs pievienosieties, jo vairāk novērsīsiet risku tām nepatīkamajām sekām, ko aprakstījām iepriekš.

Drošs risinājums: EasyHours novērš risku

Visbeidzot ir vērts pieminēt, ka jums nav jāstāv vieniem ar šo uzdevumu. EasyHours ir izveidots tieši tāpēc, lai palīdzētu tādiem uzņēmumiem kā jūsējais droši iziet cauri šīm pārmaiņām. EasyHours.lv piedāvā lietotājam draudzīgu laika uzskaites lietotni, kas automātiski izpilda visas likuma prasības. Ar EasyHours darbinieki var viegli reģistrēt savu darba laiku, izmantojot datoru vai viedtālruni, un jūs kā darba devējs saņemat pilnīgu pārskatu. Sistēma pat sūta brīdinājumus, ja kāds tuvojas atpūtas laika vai 48 stundu noteikumu pārkāpšanai, lai jūs varētu iejaukties laikā un palikt likuma pareizajā pusē – bez stresa un bez nepieciešamības manuāli sekot līdzi.

Izvēloties tādu risinājumu kā EasyHours, jūs novēršat sodu un juridisko problēmu risku. Jūs arī ietaupāt laiku administrācijā: vairs nav manuālu ierakstu Excel vai aizmirstu lapiņu. Viss tiek reģistrēts automātiski un droši saglabāts mākonī nepieciešamos 5 gadus, gatavs dokumentācijai, ja tas kādreiz būtu nepieciešams. Vienlaikus jūs saņemat vērtīgus datus, ko varat izmantot darbības optimizēšanai un lai pārliecinātos, ka darbinieku laiks tiek izmantots pareizi. Tas sniedz mieru gan vadībai, gan darbiniekiem.

Aicinājums rīkoties: Vai esat gatavi padarīt darba laika uzskaiti vienkāršu un bezrūpīgu? Ļaujiet EasyHours jums palīdzēt labi sākt. Apmeklējiet EasyHours.eu, lai uzzinātu vairāk un saņemtu bezmaksas izmēģinājuma periodu. Jūs arī esat laipni aicināti sazināties ar mums nesamezglotai sarunai – mēs esam gatavi konsultēt un nodrošināt, ka jūs droši sasniegtu mērķi ar jauno darba laika uzskaites likumu. Ar EasyHours kā partneri jūs varat droši koncentrēties uz to, ko darāt vislabāk, zinot, ka darba laiks tiek reģistrēts pareizi un ka jūs ievērojat likumu līdz pēdējam punktam. Padariet to vienkārši sev – un sāciet darbu ar EasyHours jau šodien!